Obserwatorzy

poniedziałek, 17 lutego 2014

Niezbędnik obserwatorów gwiazd - Matthew Quick - recenzja

Kolejna powieść Matthew Quicka, autora bestsellerowego „Poradnika pozytywnego myślenia”


Tytuł: Niezbędnik obserwatorów gwiazd
Autor: Matthew Quick
Wydawnictwo: Otwarte
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 313


W każdym życiu książkowego mola, od czasu do czasu zdarza się piękna, wartościowa książka, która wiele wznosi. Wtedy dostaje miano "Jednej z najlepszych dotychczasowych, przeczytanych przez siebie lektur". Tak tez było z Niezbędnikiem obserwatorów gwiazd- Matthewa Quicka.

"Nie zawsze można wybrać rolę, jaką będzie się odgrywać w życiu, lecz cokolwiek by ci się trafiło, dobrze tę role grać najlepiej, jak się potrafi(...)"

Przenieśmy się do miasteczka Bellmont, gdzie osadzony jest Finley - główny bohater książki. Mieszka on w miejscu, w którym na pewno nikt z nas nie chciałby mieszkać. Na każdym kroku spotyka się Irlandzką  Mafię , zawsze chętną do bijatyki, czy tez czarne gangi handlujące narkotykami. Na co dzień chłopak żyje z dziadkiem, któremu amputowano obie nogi i ojcem pracującym na nocne zmiany. Jego mama w przeszłości została zamordowana i od tego czasu czasu Finley mówi bardzo mało, a nawet i wcale. Ma tez dziewczynę o imieniu Erin z którą w wolnej chwili gra w kosza, gdy się ściemnia obserwują niebo upstrzone gwiazdami. Główny bohater jest w drożynie koszykarskiej. Pewnego dnia jego trener zapoznaje go z nowym chłopakiem, którego rodzice, podobnie jak mama Finleya zostali zamordowani. Natomiast on twierdzi, iż jest przybyszem z kosmosu i jego rodzice przylecą po niego statkiem kosmicznym. Każe się nazywać numerem 21. Kim okaże się tajemniczy chłopak? Czy Finley odnajdzie sobie w nim przyjaciela?

"Chciałem zrobić dla ciebie coś miłego (...) Kupiłem ci więc twój własny kosmos."

Matthew Quick to amerykański pisarz, autor bestsellerów New York Times’a. Rzucił pracę nauczyciela języka angielskiego, aby napisać swoją pierwszą powieść „Poradnik pozytywnego myślenia”, na podstawie której powstał oscarowy film , wielokrotnie nagradzany.Mieszka w Massachusetts ze swoją żoną – pianistką i pisarką Alicią Bessette.

"Pamiętaj, to dopiero początek, więc pod koniec zawsze masz szansę wygrać z talentem dzięki ciężkiej pracy..."

Finley ma problem, nowy chłopak ponoć znakomicie gra w kosza, więc może go wygryźć z pierwszego składu. Ma teraz dużo innych zmartwień o wiele gorszych, takich realnych z którymi możemy borykać się na co dzień, ale o nich dopiero dowiecie się po przeczytaniu, nie chce Wam psuć emocji jakich dostarcza to wspaniałe dzieło. Główny bohater nie jest lubiany przez innych kolegów z drużyny, szykanują się z niego oraz nazywają go "Białym Królikiem".

Rodzina chłopca, składająca się z samych męskich członków jest dość przyjazna, bardzo polubiłem dziadka - cały czas pijącego piwo, ktory nie ma nóg, zawsze mającego różaniec po zmarłej zonie. Erin, dziewczyna chłopaka - jaka ona była cudownie wykreowana przez autora. Postemplowała mądrze jak mało kto, choć nie za każdym razem.

UWAGA - książka pod koniec strasznie wzrusza oraz pobudza nasze uczucia. Ja przy książkach nie plączę ale wiem, ze takie osoby są, one na pewno uronią nie jedna łezkę czasem szczęścia, czasem żalu.

Nie zdołam opisać jaka ta książka była piękna: o przyjaźni, wyborach, miłości która przezwycięży wszystko. Czyta się błyskawicznie, język autora nie był skomplikowany. Bardzo polubiłem jego styl i już niedługo zabieram się za druga powieść pana Quicka pt."Poradnik pozytywnego myślenia"

Podsumowując "Niezbędnik obserwatorów gwiazd"zaskoczył swą niebywałą fabułą, oraz niewiarygodnymi zwrotami akcji. Wiele wznosi i porusza multum tematów, każdy znajdzie w nim coś dla siebie.

Nie ma osoby, której po pytaniu "Jaka książkę polecasz?" Nie odpowiedział bym "Niezbędnik obserwatorów gwiazd" 6/6

30 komentarzy:

  1. Cieszę się, że książka jest tak dobra, bo mam ochotę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja ostatnio trafiłem na kilka recenzji pod rząd, w których ludziska nieco kręcili nosami. Że gorsze niż poprzednia powieść autora, że oparte na tym samym schemacie itepe, itede. A tu proszę, jakie superlatywy. Chętnie się kiedyś skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja akurat zacząłem od tej ksiazki, więc wszystko było dla mnie nowością.

      Usuń
  3. Wspaniale, że Ci się ona podoba! Mam nadzieję ją kiedyś dorwać. Zapraszam do siebie na dzisiejszy post - wspomniałam o tobie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Skończyłam czytać książkę parę dni temu, a jak dotąd nie napisałam recenzji. Mam mieszane uczucia: z jednej strony książka nie była wcale tak dobrze napisana jak myślałam, z drugiej naprawdę porusza! Jednak nie określiłabym jej książką naprawdę dobrą, bo istnieją lepsze.
    Przed publikacją recenzji, polecam sprawdzenie błędów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma inne gusty i jednak mnie ona powaliła na kolana.

      Usuń
  5. Słyszałam dość skrajne opinie na temat tej książki, ale nic mnie do niej nie zniechęca, nadal mam ochotę ją przeczytać przy pierwszej lepszej okazji. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby ta okazja nadarzyła się za niedługo :)

      Usuń
  6. Są emocje? :-) W takim razie to zdecydowanie książka dla mnie! :-D Ja uwielbiam ryczeć czytając! Może to głupie ale bardzo emocjonalnie do książek :-)
    No i nie mogę nie wspomnieć o pięknych cytatach, które wybrałeś :-) Ostatnio bardzo zwracam na to uwagę ;-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, ze są :) Na pewno ci się spodoba :D

      Usuń
  7. Tyle osób chwali tę książkę, a ja jakoś nie mogę się do niej przekonać, chociaż nie wiem dlaczego. Z drugiej jednak strony skoro niemal każdy czytelnik opiewa nad nią w zachwytach to coś faktycznie musi być na rzeczy. Nie pozostaje mi zatem nic innego, jak skusić się na "Niezbędnik obserwatorów gwiazd". Mam nadzieję, że nie będę żałować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest piękna, na pewno nie będziesz żałować.

      Usuń
  8. Na pewno przeczytam, ale najpierw sięgnę po poprzednią książkę autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te ksiazki są całkiem inne, nie trzeba ich czytać po kolei.

      Usuń
  9. W planach. Mam nadzieję zapoznać się z nią niebawem, widzę że warto. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo podoba mi sie ta recenzja - jest taka od serca! :) Muszę koniecznie znaleźć tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nominowałam Cię do Liebster Blog Awards :-) Więcej info tutaj :http://biblioholiczka.blogspot.com/2014/02/nominacja-liebster-blog-awards.html

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj!
    Chciałabym serdecznie zaprosić do udziału w moim autorskim czytelniczym wyzwaniu pt. KLUCZNIK.
    W skrócie - polega ono na czytaniu książek posiadających zaproponowane comiesięczne kluczniki, czyli hasła-klucze.
    Szczegóły tutaj: http://recenzjeami.blogspot.com/2014/03/wyzwanie-czytelnicze-klucznik.html
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Koniecznie muszę zapoznać się z książkami pana Quicka- zarówno "Poradnik pozytywnego myślenia", jak i recenzowany przez Ciebie "Niezbędnik obserwatorów gwiazd" zapowiadają się na wartościowe, wnoszące coś do życia czytelnika książki. :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja muszę jeszcze poradnik przeczytać :)

      Usuń
  14. Nie czytałam ani "Niezbędnika...", ani "Poradnika pozytywnego myślenia" (za to oglądałam film, który był absolutnie boski:D).
    Po Twojej pozytywnej recenzji, myślę, że chętnie sięgnę po twórczość pana Quicka.
    Jeśli lubisz wzruszające, poruszające, mądre książki, to bardzo Ci polecam "Gwiazd naszych wina"- świetna powieść, zabawna, nietypowa, ironiczna. Jednocześnie śmieszna i strasznie smutna. W jednych momentach się śmiałam,w innych prawie płakałam. Bardzo polecam.
    Pozdrawiam!
    Pola
    takizwyczajnyblog.blogspot.com
    PS: Uważaj na literówki następnym razem, ok? Po prostu trochę kiepsko się czyta takiego posta z błędami;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zewsząd mnie atakuje ten Niezbędnik :D wspaniałe opinie zbiera ta książka, nic tylko czytać !

    OdpowiedzUsuń

Szanowny czytelniku!
Zostaw ślad po sobie, na każdy komentarz staram się odpowiadać.
Jeśli nigdy nie bylem u Ciebie daj swój namiar.
Pozdrawiam i zachęcam do czytania moich innych wpisów.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...